søndag 9. februar 2014

Roadside Joika EPIC + Røyrbekken.

                           Et vindkast gjorde at bildøra smalt,  
                             Fy faen i helvete så lite optimalt.
                                        For nøkkelen stod i 
                                         Og brått skjønte vi 
                                   At dette kom til å bli kaldt. 

For fire uker siden hadde jeg og søstersen en liten off topic EPIC. Tema er bil og scenarioet er intet mindre enn klassisk i automobilsammenheng. Her er min historie.

To joikajævler ruller langs Fylkesvei 45 aka the candystore med nesene klistret mot frontruta på vei mot drømmen. Drømmen er islagt og langs veien er det som vanlig mange fristelser. Like etter Oltedal, i Nordsida på Migandfjellet henger det en hissig linje og vi stopper Kia Rioen i en gruslomme for å kikke. Søstersen sier at den aldri toucher ned og derfor er ubesteget. Smetter ut av bilen med fullformat og telelinse og knipser noen bilder til onanibanken. 
Den ubestegne linja på Migandfjellet. 

Det er 2-3 minusgrader og blåser medium storm i kastene, bølgene på Ragsvatnet virvles opp i luften og pisker mot meg. Etter få sekunder er bilen dekket av is. Faen så kaldt. Skrur opp lukkertiden på kamera for å kompensere for skjelvingen i vindkastene og tar de siste bildene før jeg løper mot bilen, brennhet kaffe og Sør Koreansk varme. Når jeg nærmer meg ser jeg at søstersen raver formålsløst rundt kjerra. Hun napper i dørhåndtak, trykker på bagasjeromsknappen og fikler med vinduene før hun kommer mot meg. "Jeg har en jævli dårlig nyhet, nøklene er låst inne, kom borti knappen med albuen da jeg tvingte døren opp mot vinden". FØKK!!!

De neste to timene er de kaldeste i hele mitt liv. Bak et vedskur i nærheten slår vi OL floker og holder rundt hverandre til NAF ankommer og hjelper oss ut av knipa. Veihjelp uten medlemskap og forsikring er dyrt FÅSDS. 

Endte etter hvert opp med å klatre joikalinje numero uno her i fylket etter å ha fått varmen igjen i bilen. "Røyrbekken" er 3-4 lengder nybegynnervennlig WI2 ish og søstersen fikk sin første led på frossent vann.

Isklatring er lett, bil er vanskelig!

Mari leder på is for første gang. Ikke dårlig med tanke på hvordan dagen startet. "Røyrbekken" 

1 kommentar:

  1. Hehe lvngthdrm. Alltid bra med litt reserve på kontoen i runkebanken åsså.

    SvarSlett